2010. június 10., csütörtök

ONCSA ORSZÁGOS NÉP-ÉS CSALÁDVÉDELMI ALAP 12. Magyary Zoltán: A Beveridge — terv, két magyar milliárdos terv

A Beveridge - terv az angol szociális biztosításnak a háború utáni mélyreható reformjára vonatkozik azzal a céllal, hogy a szociális biztonságot minden brit polgár részére megszervezze.


A hosszútávú terv igényével lép fel.

Alapos munka, amelyet olyan tárcaközi bizottság készített, amelynek az elnök kivételével valamennmyi tagja közhivatalnok volt.

Érinti a magas politika kérdéseit.

Keresztülvitele esetén a szolgáltatások biztosítják a megélhetést, vagyis megszüntetik a nyomort a biztosítottak körében.

Az újjáépítés útjában négy hatalmas akadály állhat: a betegség, a tudatlanság, a szenny és a henyélés.

A feladat hármas:

1. A biztositottak körének kiterjesztése

Munkavállalók

Más keresők

Háziasszonyok

Más munkaképes korban lévô személyek, továbbá azok, akik vakság vagy más testi fogyatékosság miatt tehetetlenek

Ezekhez járul még két osztály a nem munkaképesek számára:

Munkaképes koron aluli személyek a 16 évesnél fiatalabbak

Nyugalomban lévő vagy a munkaképes koron felüli személyek



2. Gyermeknevelési pótlék adása mindaddig, amíg a gyermek iskolába jár: 15 — 16 éves korig.

3. Egészségügyi és munkaképességet helyreállító szolgálat.



A bizottság részletes vizsgálatokat végzett a létminimum megállapítására

Családi pótlékokra tett javaslatot.

A terv számol azzal, hogy a munkanélküliség teljes kiküszöbölése nem lehetséges.

Végul irányadó szempontként szögezi le a terv azt, hogy ,,közjótékonysági támogatással kell leküzdeni a nyomort mindenütt, ahol a biztosítás kudarcot vall.”

A Beveridge — terv javaslatainak kidolgozásában a szociális szükségletet veszi alapul.

Az állam egész lakossága számából és annak viszonyaiból, valamint a megélhetési költségek valódi magasságából indul ki, és teljes maradék nélküli megoldásra törekszik, mert a ,,nyomort nemcsak meg kell, de meg is lehet, sőt már a mostani háború elött meg kellett volna szüntetni.

Elsősorban kívánja a szociális biztosításnak magánvállalkozásból való teljes államosítását és nindenféle kiváltság megszüntetését. Szűnjenek meg az ipar és a mezögazdaság kezelése közti különbségek is.

Fel kell állítani a szociális biztonság minisztériumát, annak a hatáskörébe kell utalni a szociális biztosítást.

Fontos az ügyvitel egyszerüsítése.

A biztositási költségek fedezete:

1. a biztosítási bélyegek eladásából

2. az államkincstár átutalásából áll



A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS

Az utóbbi két nagyigényü program megvalósítására kért, kapott törvényhozási megbízást.

1. Az egyik az Országos Nép-és Családvédelmi Alap (ONCSA) anyagi eszközeinek felhasználása a sokgyermekes családok megsegítésére és a szociális jólét maradandó emelése céljára

Az állami költségvetés évi 1OO milliót irányoz elő, ami 10 év alatt szintén egy milliárdot tesz ki.

2. A másik a mezőgazdaság megsegítésére, a magyar mezögazdaság színvonalának maradandó emelése útján

A törvénycikk egymilliárd pengôt irányoz elő e célra, azt azonban 10 év alatt óhajtja felhasználni.



Az eredmény pontos megállapítása csak azoknak az adatoknak az ismeretében lehetséges, amelyeket egyedül a közigatgatás ismer.



A Beveridge — terv a szükségletet számította ki és így jutott el ahhoz az összeghez, ami a feladat megoldásához szükséges.

A Beveridge — terv meg akarja a nyomort szüntetni azzal, hogy minden állampolgárnak a

megélhetéshez szüséges minimális évi jövedelmet biztosit, amelynek összegét a megélhetési szükségletek és az árak, valamint a lélekszám szorzatával reális és kinyomtatott, tehát

ellenőrizhető számítások útján állapítja meg



Mindkét magyar terv egy kerek összegböl: egy milliárd, illetve évi 100 millió pengőböl indul ki, és csak általánosságban hirdeti, de sehol konkrét adatokkal nem mondja meg, hogy mit akar azzal elérni.

A magyar törvénycikkek és indokolásaik, vagy az azokra vonatkozó miniszteri beszédek efféle adatokat nem tartalmaznak, és tartózkodnak minden számtól és ellenőrizhető programtól.



Ez a különbség azt jelenti, hogy az angol kormány egy törvénv megalkotásával konkrét feladatot kap, amelynek betartăsát a parlament ellenörizheti is, a magyar kormány arra kap felhatalmazást, hogy ilyen nagy összegeket elköltsön!



Hasonló nyilvánvaló tény, hogy részletes tervet, s különösen ilyen nagyszabásút, jó nyilvăntartások és rendszeres ténymegállapítás nélkül nem lehet kidolgozni. A törvény végregrehajtása céljára országosan nem történt meg, holott a tudomány a megfelelö módszereket kidolgozta, ki is kísérletezte, tehát az érdekelt minisztériumok azokat fáradság és idöveszteség nélkül átvehették volna.



A Beveridge — terv és a két magyar milliárdos terv ilyen szembeállítása igen alkalmas a parlamentarizmus angol és magyar kiadása közti különbség szemléltetésére.



ONCSA Országos Nép-és Családvédelmi Alap

13. Szomogyi Ferenc: Az Országos Nép-és Családvédelmi Alap létesítésének előzményei,

szervezete

Őseink jogszabályalkotásában mindenkor a családi erkölcsi és anyagi érdekeinek alkotmányos védelme volt az egyik első és talán legerősebb tényezö.

1948-ban azonban eltértünk az ösi magyar jog fejlődésének irányától. Az intézkedések alanya ezentúl mindig csak az egyén. A liberális gazdasági rend csak az egyénnek biztosít elönyöket.

Egyre jobban erösödik az a helyes felismerés, hogy a társadalmi kérdések megoldásához a rendelkezésre álló erők egyesítése, a cél eléréséhez következetes és tervszerü munka, ehhez viszont kellő körültekintés, nagy szaktudás, valósággal tudományos felkészültség, valamint egységes társadalom-szemlélet szükséges.

Megindul a Zöldkeresztes Egészségvédelmi Szolgálat

1934. December 27-én kész a pénzügyminiszter törvénytervezete: ,,a többgyermekes családoknak adandó adókedvezményekrôl és a gyermektelen adózók fokozottabb megadóztatása



Az Országos Nép-és Családvédelmi Alap rendeltetésénel fogva a magyar szociálpolitikát a nemzet alapjára, a család védelmére helyezi. A családot erösíti, és a családból indítja útjára azt a társadalmi rendet, amely az egyén szorgalmára, a képessegekre és rátermettségre, továbbá az élelmességre épiti annak boldogulásăt.



A szociális bajok egyik oka éppen a szükséges szociálpolitikai ismeretek hiănya, de az orvoslás terén mutatkozó nehézségek is jórészt ezzel magyarázhatók.



Az Országos Nép-és Családvédelmi Alap szervezetét és működését a 7000/1940. M.E. sz.

rendelet szabályozta. Az Alap szervezete hármas tagozatú: felső, közép és also fokozat~.



A felsőfokú tagozat két részre oszlik: az egyik az igazgató — bizottság, a másik az Országos Szociális Felügyelöség



Az Alap szervezetének középső fokát a törvényhatóságok alkotják.



Az Alap szervezetének alsó fokát a fôszolgabíró, illetöleg a megyei văros polgármestere mellett kijelölt külön szociális elôadó alkotja.

Ehhez a hármas tagozatú szociálpolitikai szervezethez kapcsolódik a szociális gondozás szervezete, amely egyrészről a szociális adatfelvételt, másrészről a szorosabb értelemben vett szociális gondozás feladatait öleli fel.



Az ország területe 12 kerületre oszlik:



Egri Norma

14. Pálos Károly: Az Egri Norma

I. Az Egri Norma alapításának előzményei és szükségszerüsége

A magyar szegényügyet, elejétôl kezdve rendszertelenség, továbbá a központi irányítás, az egység hiánya jellemezte.

A törvény rendelkezése, amely szerint ,,a helyi viszonyokhoz képest” köteles a község szegényeiről gondoskodni, azt jelent, hogy minden község (város) saját maga állapítja meg a segély mérvét és módját, a helyi viszonyok szabad mérlegelésével.

A szegénysegélyezés nagy feladatának jó része tehát a társadalomra hárult.

Kihágási törvényünk ugyan már régen bünteti a koldulást, de a törvény büntetô szankciója egyedül nem elégséges a szegénység problémájának megoldásához.

A koldulást a kihágási törvény eltiltja s 8 napi elzárással, visszaesés esetében pedig egyhavi elzárással bünteti azt, aki hatósági engedély nélkül koldul.

Általában véve a munkaképtelen aggok támogatása kétféle módon történt.

1. Teljes ellátás zárt intézetben (szeretetház, aggok menháza) zárt gondozás

2. Külsö szegények segélyezése nyílt gondozás



A hatósági segélyezés legtöbbször olyan kis mértékü, hogy a legszükségesebbek kielégítésére

sem elégséges.

A hatóságot, társadalmat és a felekezeteket is összefogó és a szegényügy céljainak

szolgálatába állító rendszer: az Egri Norma, amely éppen a végsö percekben érkezett a

magyar szegényügy megmentésére.



II. Az Egri Norma alapítása

Az Egri Norma: a szeretet normája.

A könyörületes szereteté, amely a testen kívül a lelket is figyelembe veszi.

Testi és lelki szegénygondozás egyaránt. Az egyén a fontos.

Megalapítója: P. Oslay Oswald, egri ferencrendi házfőnök volt. A szegénység problémájának e nagy kutatója lelkipásztorkodásának ideje alatt, 18 éven át tanulmányozta a szegenykérdést.



18 esztendő után sikerül is megalkotnia rendszerét, amely a bölcsesség, jósăg és szeretet hármas szövetsége.

A bölcsesség keresi a priuszt, az előzményeket, a jóság megvilágítja a jövö útjait; a szeretet pedig derüvel s örömmel vonja be a jelent.

A cél: a szegényeknek emberi sorsot biztosítani, kiemelni a körmyezetéből.

Az eszme megindítása 1927. augusztus 19-en történt, amikor is az egri érscktől terveire jóváhagyást nyert.

Még ugyanabban az évben megkezdte az eszme propagálását.

Az Egri Norma nem szegénysegélyezés, hanem tökéletes szegénygondozás.

A rendtagok neve: Szegénygondozó Nővérek

1927. december 5-én megalakult Egerben a ,,Szegénygondozó Bizottság”.

Felállították a szegénygondozó hivatalt.

Az Egri Norma már egy év alatt is bámulatos eredményekkel dicsekedhetett.



III. Az Egri Normás szegénygondozás szervezete

Az Egri Normás szegénygondozás szervei:

1. a Szegénygondozó Hivatal

2. a Szegényügyi Bizottság

3. a Szegénygondozó Nővér



A Szegénygondozó Hivatal városi hivatal és az adminisztráció ügyeket lătja el.

A nyilvántartási adatok bizalmasak.

Megteremti a kapcsolatot a szegény és a hivatal között.

Környezettanulmányozás.

A Szegényügyi Bizottság az egri normás szegénygondozásnak az a szerve, amely a hatóság,

társadalom és felekezetek összefogásának kifejezésére alakult.

Rendszerint negyedévenként ülésezik.

A Szegénygondozó Növérek munkája nyomán a szegény csodálatos átalakuláson megy

keresztül.

Munkájukhoz szükséges a világi Szegénygondozó Hölgyek bevonása. Feladatuk a szakszerü környezettanulmányozás (küIsô szegények gondozása) és a szeretetházi zárt szegénygondozás.



Az Adomänygyüjtö Hölgyek koldulnak a koldus helyett.

A várost kerületekre osztják fel.



A szegénysegélyezés kialakult rendszerei

A szegénysegélyezésnek három módját ismerjük:

1. a pénzbeli

2. a természetbeni

3. a vegyes segélyezés



Pénzbeli: A segélyezés célja egy lehet: a szegény teljes ellátása.

A szeretetházi ellátás csak azokra terjedhet ki, akik állandó gondozásra, ápolásra szorulnak.

A külsô szegénygondozás költségei jóval kisebbek, mint a zárt szegénygondozásé.

Természetbeni: A tiszta természetbeni segélyezés megnyilvánulhat a népkonyhai ellátásban,

vagy természetbeni adományok nyújtásában is.

Vegyes rendszer: természetbeni és pénzbeli ellátáshoz jut a szegény.

Az egészséges szegények segélyezesének leghelyesebb módja

A szegény megkapja mindazt, amire létfenntartásához szuksége van.



IV. Szegénygondozás az Egri Norma szerint

Tengelyében a szegény egyénisége áll, az egész ember, a testi és lelki állapotát illetôen. Egyéni, mert minden embert külön kezel, teljes ellátásról gondoskodik.

Az egyén szükségleteit teljesen betölti, arányosít és a szegény érdekeinek tiszteletben tartásával a legnagyobb takarékossággal jár el.

A szegénynek szánt segély a szegény elsôrendü szükségleteinek fedezésére jut, a szegény létfenntartását biztosítja s a mellett a szegény megmarad környezetében.



A segély megállapítăsa

Erre a feladatra csak kisebb bizottság alkalmas,

A kisbizottság, nevezzük ,,segélyezési albizottság”-nak, sokkalta mozgékonyabb és

célravezetôbb eszköze a segély megállapításnak, mint a Szegényügyi Bizottság, vagy egy

személy.

A gyorsaság a segélyezésnek elengedhetetlen feltétele.

Az albizottságnak legfeljebb 5- 10 tagja lehet, akiket a szegényügyi bizottság küld ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése